Waarom content marketing en hoe doe je het (niet)?

X's en O's

Hoe werkt content marketing?

Consumenten worden almaar beter in het negeren van traditionele marketingboodschappen.

En dat is niet meer dan een natuurlijke reflex.

We krijgen al zo lang zo veel spammy claims en commerciële pitches op ons afgevuurd, dat we heel selectief zijn geworden met onze aandacht. Als een boodschap ons niet aanbelangt, negeren we ze gewoon. Informatie moet relevant, nuttig én op maat zijn van onze behoeften, zonder al te branded en opdringerig te worden.

Ontdek hieronder waarom content marketing hét antwoord is.

De definitie van content marketing

Over content marketing doen heel wat definities de ronde.

De meest volledige, althans volgens ons, is die van het Content Marketing Institute. Hun definitie gaat als volgt:

Content marketing is een strategische marketingaanpak die zich toespitst op de creatie en verspreiding van waardevolle, nuttige en consistente content om een specifiek en gedefinieerd publiek aan te trekken, te behouden en uiteindelijk te overtuigen tot een winstgevende actie.

In andere woorden: content marketing is de kunst van met klanten en prospects communiceren zonder (meteen) te willen verkopen. Als je op een consistente manier nuttige informatie aanlevert, zullen consumenten je daar op de lange termijn voor belonen.

Jammer genoeg hanteren niet alle marketeers deze definitie. Ze geloven misschien wel in content en het SEO-potentieel ervan, maar de content die ze fabriceren is doorgaans branded én karig aan informatie.

‘Clickbait’-artikels, zelfpromotionele content, keyword stuffing-praktijken

Dit is geen content marketing!

Content marketing is …

Een breed begrip dat een hele lading dekt. Het is meer dan pagina’s en blogartikels aanbieden. Onder content marketing vallen ook infographics, podcasts, video’s, e-books, white papers, nieuwsbrieven enz. Al deze uitingen moeten bovendien netjes op elkaar inhaken en met de juiste frequentie de juiste mensen bereiken. Dat is een hele evenwichtsoefening die een strategie, de juiste marketingpartner en de nodige inspanningen vergt.

Soorten content

Bazinga.

De basis: een content marketingstrategie

Waarschijnlijk hebben best practices en succesvolle contentcases je al heel wat inspiratie bezorgd. Misschien wil je wel een e-book maken. Of één keer per week een nieuwsbrief sturen.

Dit zijn natuurlijk maar tactieken. Wat je nodig hebt voor succesvolle content marketing, is een content marketingstrategie.

Stel bijvoorbeeld dat je een zoon hebt en een topgolfer van hem wilt maken. Je regelt een trainer, koopt de duurste golfclubs en laat hem deelnemen aan alle wedstrijden. Het zou kunnen dat je plan werkt.

Een gesprek met je zoon – research! – zou je geleerd hebben dat hij niets heeft aan je rechtshandige clubs – hij is linkshandig – en dat hij eigenlijk veel liever basketbal speelt.

Zelfs de beste bedoelingen en meest flitsende tactieken vallen in het niet bij een gebrekkige strategie.

Beantwoord de volgende vragen voor je begint met content marketing:

  1. Wat is je doelstelling? Zorg voor (een) meetbare doelstelling(en) die de gebruiker of prospect vooropstelt.
  2. Wie is je doelpubliek? Het kan helpen om specifieke profielen te definiëren. Zo weet je altijd precies voor wie je het juist doet.
  3. Welke content consumeren ze? Verschillende profielen houden van verschillende soorten content en consumeren bovendien op verschillende manieren en aan verschillende snelheden.
  4. Hoe ga je implementeren? Kies een contentmanagementsysteem en selecteer de juiste content marketingtools voor creatie, publicatie en analyse.

Veel succes!

Leave a Reply