je website promoten: de mogelijkheden op een rij

Een goede website is meer dan alleen een online visitekaartje. Uiteraard dienst het als een eerste contactpunt met potentiële klanten, maar het biedt natuurlijk ook de mogelijkheid om een bredere markt aan te spreken. Een mooie website is een goed begin, maar het blijft zaak om de nodige bezoekers om op de lange termijn succesvol te zijn. Ontdek hieronder onze tips om je website te promoten

Je website promoten: gratis of betalend?

Als je website live staat, is het tijd voor de volgende stap: relevante bezoekers aantrekken!

Wat dat juist is, een “relevante bezoeker”? Relevante bezoekers zijn personen die online op zoek zijn naar jouw diensten en bijgevolg in aanmerking komen om effectief klant te worden. Daarom is het belangrijk om op voorhand te bepalen op welke producten of diensten gehighlight moeten worden in de beginfase. Je kunt je website vervolgens op verschillende manier promoten.

Je kunt in de eerste plaats proberen om via gratis kanalen je website in de kijker te zetten. Je kunt bloggers aanspreken, fora afschuimen, e-mailings versturen, social media gebruiken …  Als er positieve commentaren over je bedrijf de ronde doen, betekent dit uiteraard nieuwe potentiële klanten. Vaak krijgen deze kanalen echter pas tractie als je al bezoekers aantrekt. Daarom grijpen de meeste ondernemingen in de beginfase naar betalende bronnen om hun website op een snelle manier te promoten. We zetten daarom voor jou drie betalende kanalen om je website te promoten op een rijtje:

1. Je website promoten op Google

Je website promoten via googleDe meest gebruikte methode om je (vernieuwde) website te promoten is via de zoekresultaten in Google zelf. De zoekmachinereus biedt via  Google Adwords, hun advertentieplatform, gebruikers de mogelijkheid om hun website te promoten in de zoekresultaten van Google. Je selecteert de zoekwoorden die je relevant vindt voor je producten of diensten en geeft aan hoeveel je bereid bent te betalen per bezoeker. Je onderscheidt de betalende resultaten van de gratis resultaten op basis van het gele “adv”-labeltje.

2. Je website promoten via Facebook

Adverteren op facebookEen tweede – eventueel betalende – optie om je website te promoten is via Facebook. Facebook heeft, net zoals Google, een advertentieplatform opgestart om berichten, evenementen, Facebook-pagina’s, webpagina’s of andere acties (zoals het downloaden van een app) te promoten. Het voordeel van Facebook advertising? Veelal de lagere advertentiekost en de uitgebreide targetingmogelijkheden.

Het grote nadeel is dat Facebook-gebruikers niet echt op zoek zijn naar diensten of producten. Het geeft je dan weer wel de de mogelijkheid om rechtstreeks in contact te komen met je doelgroep en op deze manier zeer relevante boodschappen uit te sturen.

3. Of je website promoten via Twitter?

Extra verkeer via Twitter aantrekken? In sommige gevallen is Twitter een interessant kanaal zijn om je blogbericht, actie of boodschap een groter bereik te gunnen. In België is het gebruik van gesponsorde tweets eerder beperkt, vooral omdat de mogelijkheden nog niet heel uitgebreid zijn. Door het beperkt aantal karakters, de gelimiteerde advertentiemogelijkheden en nichepubliek is het voor de meeste ondernemingen nog niet het uitgelezen kanaal om hun website an sich te promoten. Als extra ondersteuning voor de verspreiding van medianieuws, is het dan weer wél echt nuttig.

Leave a Reply