Wat is google adwords?

Google AdWords is het advertentieplatform van Google. Het biedt bedrijven en particulieren de kans om zich snel zichtbaar te maken binnen de Google zoekresultaten. In Google AdWords beheer je volledige advertentiecampagne, van de zoekwoorden waarvoor je wil verschijnen tot de advertenties die worden getoond. Hieronder lichten we het platform toe.

Hoe werkt Google AdWords?

In essentie werkt Google AdWords zoals een traditioneel veiligingsysteem. Wie het meeste wil betalen voor een specifiek zoekwoord, scoort doorgaans het eerste. De prijs is echter – en maar goed ook – niet de enige parameter die meetelt en de positie bepaalt. Ook de kwaliteit van je advertentie, de webpagina waar de advertentie naar verwijst en het gebruikte zoekwoord worden meegenomen in de berekening van je prijs-per-klik.

Hoe herken je advertenties in de zoekresultaten?Hoe herken je google adwords advertenties?

Hoe herken je advertenties in de zoekresultaten?De ruimte die Google beschikbaar stelt voor advertenties, is duidelijk te herkennen. De topposities bevinden zich bovenaan de pagina en worden gekenmerkt door het gele “adv.”-labeltje. Vervolgens lopen de advertenties aan de rechterzijde verder. Door de band genomen neemt het doorklikgedrag af naarmate je een lagere positie inneemt. Afhankelijk van je budget en de waarde die een bezoeker brengt, moet je bekijken welke positie wenselijk is voor jou..

Wat zijn de voordelen van Google AdWords?

Google AdWords biedt elk bedrijf (groot of klein) de mogelijkheid om zich relatief snel toonbaar te maken aan een groot doelpubliek dat actief op zoek is naar informatie en oplossingen. We zetten even de voordelen op een rijtje:

  • snel zichtbaar in de resultaten van Google
  • flexibel: je kunt campagnes voortdurend bijsturen en veranderingen worden bijna instant doorgevoerd
  • doelgericht: je kunt perfect bepalen welk zoekwoorden omzet genereren en je campagnes in functie daarvan optimaliseren
  • bereik: het vrij eenvoudig om een groot publiek aan te spreken en je merk of bedrijf in de kijker te plaatsen

Zijn er ook nadelen aan verbonden?

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan het gebruik van Google AdWords. Het is en blijft een betalende oplossing en de kosten kunnen al snel aantikken, zeker als je de campagnes niet voldoende opvolgt. Zuiver en alleen investeren in Google AdWords maakt je onderneming bovendien zeer afhankelijk van het kanaal. Als de kosten voor je belangrijkste zoekwoorden morgen stijgen met 20%, bijvoorbeeld omdat er meer concurrenten meebieden, stijgen ook je marketingkosten met 20% zonder dat je er zelf controle over hebt.

Investeren in SEO blijft nog steeds de duurzame langetermijnoplossing om je online marketinginspanningen veilig te stellen.

Leave a Reply