Alles over SEO copywriting

gebruikers éérst

SEO copywriting is een kunst: het is schrijven gebruikers én zoekmachines.

Van SEO copywriting doen heel wat slechte voorbeelden de ronde. Meestal zitten er dan ‘copywriters’ achter die in feite SEO’ers zijn. In plaats van boeiende teksten te schrijven voor gebruikers, proberen ze gewoonweg hun focus keyword zoveel mogelijk te herhalen. De bindteksten? Die zijn doorgaans aan de magere kant en weinig informatief. Dit is uiteraard geen SEO copywriting. Het is doorzichtige marketing die internetgebruikers en zoekmachines met gemak doorprikken.

Wat is goede SEO copywriting?

Goede SEO-teksten en -pagina’s bevatten waardevolle informatie voor de gebruiker én zijn opgebouwd volgens de regels van de kunst Google. Met SEO copywriting zet je in feite extra poorten open voor de juiste gebruikers om je website te vinden. Uiteraard hoort daar het gebruik van de juiste SEO keywords bij, maar je vergrijpen aan technieken als keyword stuffing en lege teksten waar een bezoeker niets aan heeft, is uit den boze.

keyword stuffing

De eigenschappen van een goede SEO-tekst

Een goede SEO-tekst heeft vier basiseigenschappen:

  1. Hij is uniek en relevant voor de gebruiker en is niet (louter) zelfpromotioneel.
  2. Een goede SEO-pagina onderscheidt zich van de doorsnee tekst.
  3. Je tekst of pagina wordt door minstens 80% van de gebruikers als nuttig en kwaliteitsvol bevonden.
  4. Een goede SEO-pagina beantwoordt een vraag of behoefte. Bezoekers gaan dus niet terug om een ander zoekresultaat te bekijken.

Je doet er goed aan om je niet blind te staren op het gebruik van keywords. Het blijft natuurlijk wel belangrijk, maar je mag er best van uitgaan dat Google meer waarde hecht aan user experience dan aan ‘perfect’ of ‘formulaïsch’ zoekwoordgebruik in titelelementen en URL’s. SEO copywriting is in de eerste plaats voor gebruikers, en pas in de tweede plaats voor zoekmachines.

Zeker niet vergeten!

Als online copywriter moet je relevante en vindbare teksten kunnen schrijven. De vindbaarheid van een tekst gaat overigens veel verder dan het gebruik van keywords. Vergeet zeker deze elementen niet:

  1. Probeer je focus keyword op z’n minst één keer te gebruiken in je page title, het liefst vooraan (maar denk aan de gebruiker!)
  2. Kies voor een gelijkaardige H1 waarin je ook één keer het focus keyword gebruikt. Als je headline te veel afwijkt van je page title, breng je de gebruiker in de war.
  3. Schrijf een boeiende teksten waarin je je focus keyword (en synoniemen) ervan een paar keer gebruikt, het liefst op z’n minst een paar keer in het begin van je tekst. Zorg ervoor dat je keyword zeker niet verdacht veel voorkomt. Dat is niet aangenaam en erg doorzichtig.
  4. Gebruik je keyword in de URL van je pagina.
  5. Benoem afbeeldingen.
  6. Verzorg je meta description. Hier houd Google niet zozeer rekening mee, maar het wekt wel vertrouwen bij de gebruiker als je description het zoekwoord bevat waar hij naar op zoek is.

SEO copywriting is een kunst: het is schrijven voor gebruikers én zoekmachines. Laat je niet vangen aan verouderde technieken en zorg dat je bezoekers altijd iets van waarde biedt.

Leave a Reply