Website aanmelden bij Google

Je nieuwe website of webshop is eindelijk af! Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag gezien worden. Nog een laatste check en je bent klaar voor de volgende stap: je website gaat live! Maar hoe zorg je ervoor dat Google je website snel vindt en mee opneemt in de zoekresultaten?  Enkele handige tips om je website aan te melden bij Google.

Je website aanmelden bij Google voor een snellere indexering

Om ervoor te zorgen dat Google je website zo snel mogelijk vindt, kun je terugvallen op enkele tools en handelingen die de “indexering” versnellen. Indexering is de term die in de online marketingwereld wordt gebruikt om aan te geven dat je webpagina’s worden opgenomen in de zoekresultaten van Google. Pagina’s die niet zijn opgenomen in de index van Google, verschijnen niet in de (gratis) organische zoekresultaten. Het is met andere woorden een belangrijk aandachtspunt bij de livegang gaan van je site.

Waar hoe meldt je nu correct je website aan bij Google?

1. Maak een account op Google Webmastertools

Maak een account aan bij Google Webmaster Tools. Als je al een Google-account/Gmail-adres hebt, kun je via die weg inloggen. Vervolgens kun je de url van je website toevoegen. Voeg zowel de www-versie als de niet-www-versie toe. Op deze manier zorg je voor een optimale indexering.

2. Geef aan dat je de website beheert

Eens je website is toegevoegd, moet je nog bevestigen dat je de website beheert. Hiervoor heeft Google vijf methodes ter beschikking gesteld. Het kan via Google Analytics, Google Tag Manager, een HTML-tag of -bestand, of door via je domeinnaamprovider de eigendom bevestigen. In een volgend artikel behandelen we de verschillende stappen die je per optie moet doorlopen. Nog bevestigen en je hebt een account aangemaakt voor je site!

3. Stel je voorkeursdomein in

Zoals we in stap 1 hebben aangegeven, voeg je het best zowel de www- als de niet-www-versie toe. Vervolgens kun je aangeven welke url-structuur je voorkeur geniet. Met andere woorden: heb je liever webtaal.be of www.webtaal.be? In de versie die je graag geïndexeerd hebt, kun je aangeven dat dit het voorkeursdomein is. Op deze manier zal Google de url’s indexeren met je voorkeursdomein.

4. Voeg je sitemap toe

Nu is het moment aangebroken om de inhoud van je website aan te leveren aan Google. Bij het onderdeel “sitemaps” kun je aangeven op welke url de inhoud van je website wordt bijgehouden. Sitemaps worden veelal in een XML-formaat opgemaakt en toegevoegd in Google Webmaster Tools. Hoe je zo’n link met de inhoud van je website genereert? Bepaalde content management systemen beschikken over extra (en vaak gratis) functionaliteiten om automatisch dergelijke links te genereren, zodat je ze eenvoudig kunt toevoegen in Google Webmaster Tools.

Tip: Indien je, bijvoorbeeld, je website opmaakt in WordPress, kun je de gratis Google XML Sitemaps-plugin of de WordPress SEO plugin van Yoast installeren. Zeker deze laatste is handig voor tal van SEO-optimalisaties.

5. Volg de indexering op

Heb je de sitemap ingediend? Dan is het afwachten tot Google je website opneemt in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat je sitemap automatisch wordt vernieuwd en dat nieuwe pagina’s ineens worden opgenomen in de sitemap. Zo breng je Google onmiddellijk op de hoogte van nieuwe inhoud op je website. Indien je de sitemap genereert via een plugin of extensie, wordt ze doorgaans automatisch geüpdatet.

Je website aanmelden bij Google: link naar je website

Verloopt de indexering via Google Webmaster Tools niet zoals verwacht? Dan kun je altijd kleine hulpmiddeltjes gebruiken om het proces een duwtje in de rug te geven. Bijvoorbeeld door te linken naar je website. Verdien kwalitatieve verwijzingen (links) naar je website. Op deze manier zal Google je website sneller ontdekken en de inhoud van je site hoger inschatten.