Onmisbare Google Chrome extensies

In de Chrome Web Store van Google vind je tal van interessante extensies om je Chrome-ervaring te optimaliseren. Dat gaat trouwens heel breed. Entertainment, Lifestyle, Productiviteit en Sociaal en communicatie zijn maar enkele van de categorieën die dui-zen-den extensies herbergen. Klik maar even rond en probeer niet te verdwalen in het enorme aanbod. Wij wachten wel even.

Onder de indruk?

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat SEO’ers echt wel hun slag kunnen slaan in de Chrome Web Store. Welke extensies echt wel niet in je browser mogen ontbreken als je doet aan SEO? Hieronder zetten we ze op een rijtje.

1. META SEO inspector

META SEO inspector is misschien wel een van de handigste Google Chrome extensies. Het laat je toe om de ‘verborgen’ metagegevens op pagina’s te bekijken. Via een pop-upje kun je HTML- en XFN-tags, microformats, het canonicalattribuut, no-followlinks en nog veel meer bekijken. Zo zie je in één oogopslag of je HTML overeenstemt met de voorschriften van Google.

2. SEO & Website Analysis by WooRank

Deze extensie van WooRank geeft een uitgebreid en diepgaand SEO-rapport voor eender welke pagina. SEO & Website Analysis bekijkt meer dan 80 criteria, waaronder je bezoekersaantallen, social shares, mobielvriendelijkheid, content, keywords, (back)links, usability enz. Op basis van je score voor de verschillende onderdelen, kent WooRank een score toe op 100.

3. MozBar

Om Moz kun je niet heen als SEO’er. Hun website en software is van onschatbare waarde voor SEO-professionals, en ook MozBar, hun Google Chrome extensie, is een goudhaantje. Deze handige toolbar laat je toe om custom searches te doen, link metrics te vergelijken, links en keywords te highlighten, elementen op de pagina te bekijken enz.

4. SEO Site Tools

Je positie in de SERP’s is enorm belangrijk. SEO Site Tools is een handige extensie die de Google PageRank van je pagina weergeeft. Je krijgt ook globale informatie over je website (IP-geolocatie, sociale schares…) en toegang tot enkele SEO-tooltjes.

5. Redirect Path

Redirect Path checkt de HTTP-header en redirects van je pagina. Hij vertelt je welke 301’s, 302’s, 404’s en 500’s op een pagina aanwezig zijn en brengt issues aan het licht die anders misschien niet zouden opvallen.

6. Canonical

Canonical detecteert en leidt je naar de canonical-url van de pagina waarop je je bevindt.

7. Check My Links

Deze Google Chrome extensie checkt de links op je pagina’s en signaleert welke ‘gebroken’ zijn. Waarom zou je ze nog manueel checken?

8. Page Speed Test

Laadtijden van pagina’s worden almaar belangrijker voor SEO. Gebruikers willen dat een website snel laadt. Als dat niet gebeurt, zijn ze weg. De Page Speed Test is een handige Google Chrome extensie die inzicht verschaft in navigatie- en laadtijden op je site. De extensie geeft de laadtijd (in milliseconden) van de verschillende elementen op je pagina weer. Vragen je redirects veel tijd? Of is de content op je website de boosdoener?

9. Tag Assistant

Deze Google Chrome extensie is onmisbaar als je werkt met Google-tags, zoals bijvoorbeeld bij Google Analytics en Google Tag Manager. Tag Assistant geeft weer welke tags aanwezig zijn, of ze correct zijn geïmplementeerd, of er errors zijn, en welke verbeteringen je kunt doen.

10. PageRank Status

PageRank Status is een onmisbare Google Chrome extensie voor SEO’ers. Het geeft je alle data en shorcuts die je nodig hebt om pagina’s te analyseren. Op basis van de SEO-statistieken, verkeersdata, domein- en pagina-informatie, links en sitesnelheid kun je gericht beginnen sleutelen aan je pagina.

11. NoFollow

De NoFollow-extensie spoort – hoe kan het ook anders – no-followtags en no-indextags op.

Zoekmachine optimalisatie

Leave a Reply